آیا من عادی‌ام؟ پنج مشکل عمده نوجوانان

دوران نوجوانی دوران سختی است و کمک گرفتن، اگر دم دستت کمک نداشته باشی، یکی از سخت‌ترین کارها.

اپلیکیشن می‌تو (MeeTwo) دقیقا به همین منظور ساخته شده: برای اینکه شاید کار نوجوانان را راحت‌تر کند، بلکه از پشت صفحه موبایل راحت‌تر بتوانند مشکل‌شان را طرح کنند. کاربر MeeTwo می‌تواند بدون اینکه معلوم شود کیست سوال‌هایش را بپرسد و از آدم‌های شبیه خودش یا دانشجویان رشته روان‌شناسی کمک بخواهد. حسن دانش‌جویان روان‌شناسی این است که در عین تخصص، کم سن‌اند و احتمالا با نوجوان بهتر ارتباط برقرار می‌کنند. البته متخصصان دیگری هم هستند که پشت صحنه پاسخ‌ها را رصد می‌کنند.
حالا ببینیم مشکلات عمده نوجوانانی که از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند چیست؟
آموزشگاه زبان تمدن

بیشتر بخوانید:

علت پرخاشگری کودکان چیست؟
سال‌های نوجوانی چگونه به شخصیت ما شکل می‌دهند
https://www.ox.ac.uk/

خانواده - ۱۰۵۵ پرسش

خانواده از مسایل بسیار مهم است. جالب اینکه خانواده‌ها اغلب تمایل ندارند به آن بپردازند. بسیاری از پرسش‌هایی که نوجوانان در مورد خانواده روی اپلیکیشن طرح می‌کنند، به درگیری‌های خانوادگی مربوط می‌شود از آزار بچه‌ها گرفته، تا ارتباط مادر و پدر با یک فرد دیگر. یکی دیگر از موارد دیگر، خانواده‌هایی با نامادری یا ناپدری است. بچه‌هایی که از سوی خواهر و برادر ناتنی آزار می‌بینند. یک مورد فراوان دیگر، فشار خانواده روی نوجوان به خاطر درس و مدرسه است. این مسئله در دوران امتحانات شدیدتر می‌شود. مواردی نیز پیش می‌آید که نوجوان از خانواده‌ای مرفه تماس می‌گیرد و می‌گوید احساس بدبختی می‌کند و پدر و مادرش بهش توجه نمی‌کنند.

فشار خانواده روی نوجوان به خاطر درس و مدرسه از مشکلات نوجوانان است

دوستان - ۱۰۳۳ پرسش

رابطه‌های نزدیک دوستی روی شخصیت نوجوان بیش از معلم یا پدر و مادر اثر می‌گذارد. دوست‌ها مثل یک شبکه حمایتی عمل می‌کنند، اما همین دوست‌ها گاهی نیز منبع تنش و استرس شدید می‌شوند. این مسئله به ویژه بین دختران حادتر است. بسیار پیش می‌آید که ترکیب دوست‌ها عوض می‌شود و بعضی بچه‌ها تک می‌افتند، یا از گروه بیرون می‌مانند. البته خجالتی بودن هم روی این ماجرا اثر دارد. در دوران نوجوانی تاثیرش هزار برابر می‌شود. هیچ‌کس نمی‌داند عادی بودن یعنی چه. خیلی‌ها می‌خواهند بدانند واقعا عجیب‌غریب‌اند یا نه. وقتی بهشان می‌گویی عادی‌اند حال‌شان بهتر می‌شود و مشکل‌شان خفیف‌تر می‌شود.

رابطه جنسی - ۹۴۷ پرسش

من در نشریات در مورد روابط خاص و مسایل جنسی می‌نویسم. گاهی از سطح ناآگاهی نوجوانان و سوال‌هایی که می‌پرسند حیرت می‌کنم. مثلا اولین بار که عادت ماهانه می‌شوند، سوال‌هایی می‌کنند. یا می‌پرسند خودارضایی یعنی چه. پرسش‌های ساده‌ای که گاهی پدر و مادرها دوست ندارند جواب بدهند، و از معلم هم نمی‌شود پرسید. البته سوال‌های پیچیده‌تر در مورد جنسیت و میل جنسی و گرایش جنسی هم پیش می‌آید. به خصوص که در سال‌های اخیر این مسائل بیشتر مطرح می‌شود. اما در این موارد هم خیلی‌ها صرفا می‌خواهند بدانند عادی‌اند یا نه. یعنی نوجوان فکر می‌کند فقط اوست که تا حالا کسی را نبوسیده. یا در مورد سن قانونی رابطه جنسی می‌پرسد. بعضی‌ها هم کمک می‌خواهند چون تحت فشارند که کاری که دوست ندارند بکنند.

مدرسه - ۷۰۹ پرسش

طبعا مشکلات مربوط به مدرسه با مشکلات دوستان و خانواده هم‌پوشانی دارد. ولی سوال در مورد استرس دوران امتحانات هم زیاد دریافت می‌کنیم. ولی نکته اینجاست که استرس مختص امتحان آخر سال نیست. بچه‌ها مدام تحت فشار امتحان‌های مختلف‌ هستند. بچه‌هایی که درس‌شان خوب است با امتحان‌ها مشکلی ندارند، ولی آنها که ضعیف‌ترند، برای هر امتحان اضطراب دارند. می‌ترسند نمره قبولی نیاورند. و متاسفانه این ترس از شکست در درس عموما با موفقیت در زمینه‌های دیگر مثل ورزش و هنر جبران نمی‌شود.

اضطراب - ۶۳۹ پرسش

موارد اضطراب یا دلشوره و وحشت‌زدگی (حمله پانیک) هم زیاد داریم. بدیهی است که مسئله اضطراب مرتبط با خانواده، دوستان و مدرسه وجود دارد و جدی است. در بسیاری موارد، بچه‌ها دلیل خاصی برای اضطراب ذکر نمی‌کنند و صرفا می‌گویند مضطربند.

جهت شرکت در دوره های موسسه زبان تمدن (وندایی)